Tullgarns slott

Tullgarns slott ligger nära staden Trosa vid havet i Sörmland.

Slottet har en enkel framsida med lätta prydnader i olika stilar.

Slottets byggdes åt hertig Adolf Fredrik för mer än 200 år sedan.

Kung Gustaf den femte och Drottning Victoria var ofta på slottet på somrarna.

Du kan se hertigens möbler och tavlor, vila en stund på gården inne i slottet.

Här finns också en vacker slottspark.

Du kan besöka slottet på sommaren, och då visar guider runt i slottet.

Bilden ovan:
Tullgarns slott.
Foto: Raphael Stecksén/Kungligaslotten.se

Inför besöket

Guidad visning Öppet idag 12.00-16.00

Följ med på en guidad visning och hör om slottets kungliga historia, byggnadshistoria o...

Grupper och skolor Öppet idag 12.00-16.00

För större sällskap rekommenderar vi en förbokad visning med guide. Visningen kan ges p...

Upptäck mer om Tullgarns slott

Tullgarns slottssalar Öppet idag 12.00-16.00

Tullgarns slott har flitigt nyttjats som sommarresidens av kungligheter. Hertig Fredrik...

En promenad genom Tullgarns slottspark är en vandring från 1600-talet till 1900-talet. ...

Tullgarns slottskafé och butik Öppet idag 11.30-15.30

I Tullgarns slottspark ligger stallet som inrymmer besökscenter med ett slottskafé och ...

Historik Öppet idag 12.00-16.00

Redan under medeltiden omnämns godset Tyllegarn men först vid 1500-talets slut uppförde...

Artiklar och film

Sommarsäsongen 2025 öppnar samtliga kungliga besöksmål! Besök historiska miljöer där ku...

Årskortet är din nyckel till det kungliga kulturarvet. Besök tio kungliga slott – när d...

Upptäck de kungliga parkerna! Här möts natur och kultur, historia och nutid. Parkerna ä...

Kundservice

Öppettider: Öppet idag 12.00-16.00