Riddarholmskyrkan
Riddarholmskyrkan ligger på Riddarholmen i Stockholm. Där ligger svenska kungarna begravda.
Riddarholmskyrkan är från medeltiden för omkring 800 år sedan. Det är den enda kyrkan i Stockholm från medeltiden.
Här ligger kungarna Magnus Ladulås och Karl Knutson Bonde begravda.
Här ligger också alla kungar från Gustav den andre Adolf fram till Gustav den femte, som var den siste svenska kungen som begravdes i Riddarholmskyrkan.
Riddarholmskyrkan är öppen på somrarna och vid särskilda tillfällen, till exempel konserter.
Bilden ovan:
Riddarholmskyrkan.
Foto: Dick Norberg/Kungligaslotten.se
Inför besöket
För större sällskap rekommenderar vi en förbokad visning med egen guide. Visningen kan ...
Kommande händelser
Följ med in i Stockholms äldsta bevarade byggnad. Här är Sveriges historia närvarande i...
Upptäck mer om Riddarholmskyrkan
Riddarholmskyrkan har en lång historia som sträcker sig tillbaka till 1270, då Francisk...
Med undantag för drottning Kristina har de svenska regenterna från Gustav II Adolf fram...
1858–60 uppfördes detta gravkor för den ännu idag regerande dynastin Bernadotte. I den ...
Den kungliga begravningskyrkan på Riddarholmen är även en ordenskyrka. Vid frånfället a...
Riddarholmskyrkan är en svensk kungagrav. Fram till 1950 kom sjutton regenter att bli b...
Artiklar och film
Sommarsäsongen 2026 inbjuder till kungliga jubileer och elva öppna kungliga besöksmål. ...
En cirka tre år lång renovering av Riddarholmskyrkans 42 meter höga spira är påbörjad. ...
Årskortet är din nyckel till det kungliga kulturarvet. Besök tio kungliga slott – när d...