Riksvapen

Publicerad:

Invigning av årets skulpturutställning på Kungl. Djurgården

Den 7 juni kl. 13.00 inviger H.K.H Prins Daniel årets skulpturutställning på Kungliga Djurgården. Prinsessan Estelles Kulturstiftelse presenterar i år den amerikanska konstnären Alice Aycock. Invigningen förrättas i år digitalt via Kulturstiftelsens hemsida www.preks.se.

Fem monumentala skulpturer är installerade vid Djurgårdsbrunnskanalen, intill Folke Bernadottes bro och ett verk är placerat i Rosendals trädgård.

OM ALICE AYCOCK

Alice Aycock, född 1946, är bosatt och verksam i New York. Hon räknas som en kvinnlig pionjär inom segmentet Land Art och är en av världens mest betydande skulptörer. Hennes verk ingår i museisamlingar världen runt. Aycock är även känd för sina offentliga utsmyckningar, som bland annat är placerade på fjorton universitet i USA. Flera av de nu aktuella skulpturerna har tidigare visats längs Park Avenue i New York.

Den gemensamma nämnaren för verken i utställningen på Kungliga Djurgården är rörelse och okontrollerbara krafter. Alice Aycock strävar efter att skapa visuella metaforer för vind- och vattenenergier och hon inspireras av stormar och extrema naturfenomen.

”Turbulence” är titeln på Alice Aycocks skulpturserie, och turbulens skulle kunna vara ett sammanfattande ord för våren och sommaren 2020. Det är en märklig tillfällighet att den konstnär vi valt att presentera i år har gestaltat turbulens och okontrollerbara energier genom hela sitt konstnärskap. Vi hoppas att Alice Aycocks skulpturer kommer att upplevas som energigivande och stimulerande, för det är något vi kan behöva i denna turbulenta tid.” säger Sara Sandström Nilsson, verksamhetsledare vid Prinsessan Estelles Kulturstiftelse

OM UTSTÄLLNINGEN

Utställningen som visas 7 juni till 27 september kommer vara bemannad kl. 11–16 under hela perioden och guidade turer erbjuds dagligen. En audioguide har producerats med inläsning av konstnären själv och en svensk version med skådespelerskan Lena Endre som inläsare. Informationen finns tillgänglig via stiftelsens hemsida www.preks.se samt appen Kungliga Promenader. Stiftelsen har även producerat en utställningskatalog, med text på både svenska och engelska.

Prinsessan Estelles Kulturstiftelse har i samband med utställningen genomfört ett samarbetsprojekt med Konstfack. Samarbetet har bestått i att fyra studenter gjort sina examenarbeten utifrån Alice Aycocks konstnärskap och det har resulterat i en workshop, en lärarhandledning samt en audioguide anpassad till barn och unga. Detta konstpedagogiska material kommer att finnas tillgängligt via stiftelsens hemsida. Kulturstiftelsen samarbetar även med Tekniska museet som i sommar använder Alice Aycocks utställning och tematik i några av sina utbildningsprogram. Detta är i linje med Prinsessan Estelles Kulturstiftelses mål att tillgängliggöra konst och kultur för alla.

Prinsessan Estelles Kulturstiftelse, Sara Sandström Nilsson, verksamhetsledare
E-post: press@preks.se